כאבי בטן? או אולי חרדת פרידה – בואו וגלו כיצד מבדילים ביניהם

ד"ר רונית לזר No Comments on כאבי בטן? או אולי חרדת פרידה – בואו וגלו כיצד מבדילים ביניהם
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אמא כואבת לי הבטן ! אני לא רוצה ללכת היום לבית הספר !

אין ילד שמפעם לפעם לא התלונן על מיחושי גוף למיניהם וביקש להישאר בבית. זה קורה גם אצלינו המבוגרים שיש ימים שלא מתחשק ללכת לעבודה, ללימודים או לתפקוד היומי הרגיל וזה עשוי לבוא יחד עם מיחושים קלים כאלו ואחרים.
פעמים רבות כשהילד מספר שכואבת לו הבטן או הראש ואנו מאפשרים לו לנוח בבית מיד הכאבים מתפוגגים. אין זה אומר שקודם לא כאב לו.

ילדים שלרוב מתפקדים היטב בלימודים והולכים כסדרם מידי בקר. זה בסדר ואולי אף מומלץ בפעמים נדירות לאפשר לו לנוח, להירגע בבית ולחדש כוחות.
אולם, ילדים שבתכיפות גבוהה מתלוננים על כאבי בטן או ראש כשאין סיבה רפואית לכך לדעת הרופא (כדאי קודם לבדוק עם רופא הילדים), יש לבדוק מהי הסיבה לכך. עשויות להיות סיבות שונות . הסיבות יכולות להיות קשורות לגורמים בסביבה הבית ספרית או שקשורות לסביבת הבית.

נתחיל עם הבית ספר- יש לבדוק אם אין בבית ספר משהו שמעורר מצוקה אצל הילד.

הגורמים שיכולים לעורר מצוקה אצל הילד:

  • ילד מהכיתה שלו או מכיתה גבוהה יותר שמציק בקביעות לילד.
  • קשיי לימוד . הילד חש שהוא לא מצליח לעמוד בעומס.
  • יחס לא הולם של דמות סמכותית אליו כמו מורה או מנהל.
  • מישהו מתנכל לילד בדרך לבית הספר

 

לא פעם אי הרצון ללכת לבית הספר אינו קשור כלל לבית הספר אלא למה הילד מרגיש שהוא משאיר מאחור- בבית. ילדים שחווים מתח בבית, בין ההורים עלולים לחוש אחריות פנימית לא מודעת או חרדה לעזוב את ההורים או לנטוש את אמא במצוקתה וללכת לבית הספר.

ישנו מצב נוסף המכונה חרדת פרידה. ילד לוקה בפחד משתק כאשר הוא נאלץ להיפרד מהוריו ולצאת מהבית הבטוח והמוגן. הילד עשוי לבטא דאגה ופחד פן יקרה אסון לו או להוריו, פן ייפגעו מחטיפה, ממחלה או ממוות. הוא מתקשה להישאר לבד בבית, או להירדם לבד בחדרו, ומוטרד מסיוטים בשנתו. ההיצמדות להורים והסירוב להיפרד מהם לאורך זמן עלולים לפגום בהתפתחותו החינוכית והחברתית של הילד.
ילדים שנמצאים בקבוצת סיכון לפתח חרדת פרידה הם ילדים ביישנים מאד, הנסוגים ונרתעים ממצבים לא מוכרים. ילדים להורים חרדתיים, ילדים שדפוס ההתקשרות שלהם עם ההורים אינו בטוח וכן ילד שהקשר שלו עם האם הוא סימביוטי ובלתי נפרד וכן של האם עמו.

 

*********************************************************
ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. מטפלת במבוגרים וילדים -טיפול נפשי, זוגי והדרכת הורים. קליניקה באלעד ובירושלים. מרצה במכללה החרדית מבח"ר , חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה
להתקשרות [email protected] 052-6346334



0 תגובות